ブロックバスターホリデイへまっしぐら

Expressshopping

Express Shopping

今年の年末はアップルにとってかつてないブロックバスターホリデイ(Blockbuster Holiday)になると言われている。

アップルが年末商戦に賭ける意気込みには並々ならぬものがあるようだ。

アップルストアが大きな売り上げを誇る背景には、綿密に計算され尽くしたプラノグラム(planogram)があるからだといわれる。

それに加えてアップルは、キャッシュレジスタを廃止して、万全の構えで過去最大の年末商戦を迎えるのだという。

Blackfriars’ Marketing: “How Apple achieves that Zen Apple Store look” by Carl Howe: 28 November 2007

     *     *     *

アップルストアのプラノグラム

Walldisplayshelf

Apple Store Planograms

アップルストアはとても広々としてクリーンだ。我々凡人には、どうしたらこんな店舗を建てたり、運営したらいいのか困ってしまう。しかし、その心配はもう要らない。ifoAppleStore.com がアップルストアのプラノグラム[planogram : 顧客の購買意欲を増加させることを目的とした効率の良い商品陳列方法]のコレクションをみつけたからだ。そこには、200 を超えるアップルストアを世界一の売り上げマシンに変化させる秘密が、信じられないほどたくさん目に見える形で詰まっている。なにせ、年間1平方フィート当たり 4000 ドルを売り上げるのだから・・・

Apple Stores look so spare and clean that we mortals struggle to visualize the conceptual work needed to build and run them. Well, struggle no longer, because ifoAppleStore.com has found a collection of Apple Store Planograms, which visually show the incredible amount of logistical detail Apple needs to make those 200 Apple Stores the most efficient retail engines in the world, pulling in more than $4,000 in annual revenue per square foot.

     *     *     *

キャッシュレジスタを全廃

Ministore

キャッシュレジスタのないアップルストア

このプラノグラムを見ても仰天しないというのなら、この話はどうか。アップルはストアをすっかりデザインし直して、キャッシュレジスタを完全に廃止してしまった。その代わり、従業員全員にワイヤレス POS システム(wireless Point Of Sale systems)を持たせたのだ。どういうことかというと、人数の限られたレジカウンタがアップルストアのネックにならないように、アップル従業員すべてをレジ係にしたということなのだ。

Lest you are not already bowled over by those planograms, consider this: Apple just underwent a complete redesign of its stores to eliminate the cash registers, preferring instead to empower employees with wireless Point Of Sale (POS) systems. Said another way, instead of having Apple store sales bottleneck on a few checkout employees, every Apple employee now is a checkout person.

     *     *     *

ブロックバスターホリデイ

Blackfriday

Black Friday の5番街アップルストア

この年末はアップルにとって 2007 年で最大の売り上げが期待出来るホリデイシーズンになるといっている。プラノグラムや関連のプランを見ると、これは予測というより確実なこととしか思えない。

Apple has already announced that it expects to have its best holiday selling season ever in 2007. After looking at the planograms and planning associated with the Apple Stores, we suspect that that announcement is less of a projection than a sure thing.

     *     *     *

なるほどキャッシュレジスタを廃止するとはそういうことなのか・・・

     *     *     *

参考:

[かつてない年末商戦]

・Blackfriars’ Marketing: “How Apple achieves that Zen Apple Store look” by Carl Howe: 28 November 2007

・Blackfriars’ Marketing: “Ten reasons for Apple’s booming holiday sales season” by Carl Howe: 28 November 2007

・Wired [Cult of Macintosh]: “Don’t Discount Apple’s Bid for a Blockbuster Holiday” by Leander Kahney: 28 November 2007

・Bloomberg: “Apple Bucks Trend as Stores Show ‘Gravitational Pull’ (Correct)” by Connie Guglielmo: 27 November 2007

・Ars Technica: “Piper Jaffray: Apple Stores work ‘gravitational pull’ on passers-by” by Jacqui Cheng: 26 November 2007

[プラノグラム]

・ifoAppleStore: “Store Organization Revealed in Planograms“: 22 November 2007

[キャッシュレジスタの廃止]

・AP: “Apple Retail Stores Revamp for Holidays” by May Wong: 23 November 2007

・USATODAY [AP]: “Apple retail stores geared up for the holidays” by May Wong: 23 November 2007

Technorati Tags: , , , , ,


%d人のブロガーが「いいね」をつけました。