アップルが認めたデベロッパはいるのか?

Iphone Sdk Prog

iPhone Developer Program には誰でも参加できるのか関心が集まっている。

応募したデベロッパにアップルが送ったEメールについて、John Gruber がつぎのように書いている。

Daring Fireball: “So Who’s In Already?” by John Gruber: 17 March 2008

     *     *     *

誰もまだ参加していない?

iPhone SDK beta program に応募したデベロッパに対してアップルが先週送ったEメールの大きな問題点は、そもそもアップルが認めたデベロッパがいるのかどうかということだ。確かなことはアップル以外には分からないが、どうやら答えはノーのようだ。99ドル払って申し込んでも、ベータプログラムに参加できたものは誰もいないようだ。

So the big question regarding the email Apple sent last week to developers who applied for entry to Apple’s iPhone SDK beta program is whether anyone at all has been admitted already. Only Apple knows for sure, but so far as I can tell, the answer is no — no one has been admitted into the beta program via the $99 sign-up process.

     *     *     *

ひと握りのデベロッパ

アップルが選んだほんのひと握りのデベロッパがすでに「参加」しているのは間違いない。[3月6日の]イベントでステージに立って「二週間の成果」をデモして見せた連中と同じように、これらのデベロッパは SDK が正式に発表される以前から参加しているのだと思う。

I believe there are a small handful of developers who are sort of “in” already, but they were hand-selected by Apple. Perhaps, as with the ones who came on stage during the event to demo their “two weeks worth of work” apps, they were involved before the SDK was even officially announced.

     *     *     *

裏口から入ったものはいるが、正面から入ったものはいない

先週プログラムに応募したデベロッパに送付されたEメールは、これまで私が聞く限り、応募者全員に送られたようだ。ということは裏口から入ったデベロッパはいるが、正面玄関から入ったものはまだ誰もいないということだ。

But everything I’ve heard suggests that last week’s email from Apple was sent to everyone who applied for the program. I.e., there are developers who’ve been let in through the back door, but no one has gotten in through the front door yet.

     *     *     *

なぜ?

その原因のひとつは、認定したデベロッパのソフトが実際に iPhone/iPod touch で動くことを保証するアップルのデジタル認証システムがまだ完成していないためだろうと思う。アップルがデベロッパを今すぐ参加させたいと思っても、すぐすぐは出来ないのだろう。もうひとつの原因は、みんなの反応が予想を大幅に上回るものだったということだ。99ドルのベータプログラムに申し込んだアプリケーションは少なくとも1万を超えたと、二つのソースから聞いている。

One factor, I think, is that Apple’s system for digital certificates (which will allow approved developers to test and run apps on actual iPhones) isn’t yet fully baked — I don’t think Apple could let more developers in today even if they wanted to. Another is that the response has been simply overwhelming. Two sources told me that Apple has received at least 10,000 applications to the $99 beta program.

     *     *     *

6月の時点ではどうか

ただし、iPhone SDK beta program が如何に限定されたものだとしても、6月に正規バージョンが出るときでも限定的だとは誰もいっていない点には注意しておきたい。(長期的観点からすると、正規デベロッパプログラムが限定的かどうかということより、App Store が限定的に運用されるかどうかという方が大きな問題だ。)

It’s also worth reiterating that however exclusive the iPhone SDK beta program is going to be, there’s no indication that the program will remain exclusive once it’s out of beta come June. (The big question, long-term, isn’t how exclusive the official developer program is going to be, but rather how exclusive the App Store is going to be.)

     *     *     *

新しいプラットフォームには産みの苦しみが伴うということか・・・

Technorati Tags: , , ,


%d人のブロガーが「いいね」をつけました。